Die Praxisbeispiele stellen einzelne Einsatzszenarien
digitaler Medien in sächsischen Hochschulen vor. Lehrende zeigen hierbei
Vorteile auf und gehen auch auf Herausforderungen ein. Die Kurz-Interviews sind
dem Projekt „Neue Lehr-Lernkulturen für digitalisierte Hochschulen“ entnommen.
Projektlaufzeit: 01.09.2015 – 31.12.2016.
The stated examples
of good practice show possibilities of implementing digital media in lectures of
higher academic institutions in Saxony. Herewith, teachers/ research assistants
tell about advantages of their experiences as well as difficulties they had to
deal with. All published interviews are taken from the project „New culture of teachings
and learning for digitalisation of higher academic institutions “. The project
ran form 09/2015 till 12/2016.
Im heutigen Post möchten wir auf das Beispiel von Frau Prof.
Pates, PhD Institut Politikwissenschaft der Universität Leipzig. Sie hat in
einem Seminar die Abstimmungsprozesse in der EU simuliert und mit Twitter
begleitet.[1]
Fragen an Frau Prof.
Pates, PhD:
Wie lief das Planspiel ab?
Das Planspiel verlief als 2-tägige Veranstaltung: Die Studierenden als
VertreterInnen der EU-Länder mussten ein neues Verfahren miteinander
aushandeln, wie Flüchtlinge fair innerhalb der EU verteilt werden sollten.
Dabei hatte „jeder Staat“ unterschiedliche Vorstellungen über Fairness, was man
oft historisch und in Bezug auf Innenpolitik verstehen musste. Zur Vorbereitung
des Planspiels boten wir eine Vorlesung und ein Seminar an.
Welche Rolle spielte Twitter
dabei? Die Studierenden sollten sich über die strukturellen und
inhaltlichen Inputs hinaus schon früh mit der Politik „ihres“ Landes
beschäftigen und Bündnisse mit „anderen EU Staaten“ schließen. Hierzu setzten
wir Twitter ein.
Welche Vorteile hatte die
Unterstützung durch Twitter? Durch den Einsatz von Twitter schafften wir
es, Dynamik in den Wissenserwerb zu bringen – die Studierenden sollten auf die
Tagespolitik reagieren und dabei das erworbene Wissen einsetzen. Die einzige
Vorgabe war, dass „jedes Land“ pro Woche zwei Tweets abzugeben hatte. Das war
in der Tat dynamisch, zuweilen lustig oder auch dramatisch, jedenfalls
schafften die Studierenden es, durch diese Technik, spielerisch und doch recht professionell
miteinander über ein Politikfeld zu kommunizieren. Dadurch konnten sie früh
eruieren, wer welche Rolle im Planspiel einzunehmen vorhatte, welche Bündnisse
geplant waren und sie konnten versuchen, durch Angebote und Anreize gegnerische
Bündnisse zu schwächen: Es wurde also schnell richtig politisch. Twitter
erlaubte uns also eine Verschränkung zwischen dem theoretischen Wissenserwerb
und der praktischen Politik in Bezug auf ein Politikfeld.
Wie hoch war der
Betreuungsaufwand? Vorlesung und Seminar hatten die üblichen Formate, also
nicht aufwändiger als sonst. Für das Planspiel hatten wir zwei
motivierte Tutorinnen, die alles gut vorbereitet hatten und am Seminar auch
selber teilnahmen, um früh über Vorteile und Schwächen bestimmter Entwicklungen
Bescheid zu wissen. Für die Studierenden war der Aufwand größer als sonst –
aber ich glaube auch, dass es ihnen großen Spaß machte.
Veröffentlicht unter CC BY-SA Lizenz
Digital teachings and learning in an academic context – example of good practice “simulation games”
Today´s
post is about the simulation games supervised by Prof. Pates PhD from the
department of political science of the University Leipzig. She simulated voting
processes of the EU within one of her seminars and used twitter within it as
well.
Questions to Ms Prof. Pates PhD:
How did you implement the simulation game? The simulation game lasted two days
whereas the students took over the role of EU representatives for discussing
about a fair arrangement of refugees within the European Confederation.
Herewith, every single “country” had its own understanding of the term fairness
according to their history as well as their home affairs of today. Hence, we
offered a lecture and a seminar as an introduction for this simulated
situation.
Which part played twitter in it? We used twitter to give our
participating students the opportunity to ally with “other countries of the EU”
as well as to exchange about structure and terms of the politics of their “own”
country.
What advantages did you realise using the
support of twitter?
Using twitter helped us developing a dynamic learning process as the students
were forced to react to the daily politics by using the gained knowledge of
their country. The only requirement we asked them for was that “every country”
should tweet twice a week at minimum. That was dynamic, sometimes funny as well
as dramatic, in a way. Using this technique, the students really developed a
method to communicate in a game-based but professional way about politics. So
they knew almost from the start “which country” wanted to take what role within
this simulated environment and could see which alliances were planned. They
also tried to weaken some by giving incentives and making offers. So, quite
fast, it really got political. Hence, we used twitter to combine acquisition of
knowledge in a theoretical way and to give a reference to actual politics in a
specific issue of it.
What about the supervision expenditures? There was no additional time we
needed for preparing the lector nor the seminar as we did both in the “old” way
without any adaptions. The preparation of the simulation game was done by two
highly motivated tutors, who also took part in the seminar so they would know
better about advantages and things that could weaken several processes within
the whole game. The students had a more extensive effort in contrary to their
general one – but I think they had a lot of fun.
Published
by CC BY-SA
[1]
Medienzentrum TU Dresden (2016): Digitales Lehren und Lernen in der Hochschule.
Heft 1 „Flexibilität und Vielseitigkeit mit digitalen Lehr- und Lernmaterialien
erhöhen“, S. 37