Of
course, we do not want to keep up with the fact that the use of e-assessment in
an institution of higher education is still associated with various obstacles,
despite the high potential. Especially in the area of summative assessments,
many hurdles have to be overcome. That's why today's post is dedicated to its
pros and cons.
E-Assessment wird vor allem in folgenden drei Kategorien ein
hohes Potenzial zugesprochen: in der Erhöhung von Lehrqualität, der höheren Test-/Prüfungsqualität
sowie in der Entlastung der Hochschullehrenden in Bezug auf die Zeitersparnis
bei der Korrektur.[1] Parallel
dazu sind auch Schlagworte, wie Transparenz, Fairness und Chancengleichheit zu
benennen, die vor allem durch die automatisierte Auswertung in den Mittelpunkt
rücken und somit auch von Studierende als positiv bewertet werden (eine
subjektive Einstellung Lehrender ggü. Studierenden bei der Notengebung
entfällt). Für die Zielgruppe der Studierenden ergeben sich weitere positive
Aspekte. Beispielsweise in dem Bereich „examinations on demand“, sprich der
Möglichkeit zeit- und ortsunabhängig elektronische Tests im Selbststudium
durchzuführen und das nicht nur während des Semesters. E-Tests können auch zur
Orientierung vor dem Studium genutzt werden bzw. um überprüfen zu können, wo
die individuellen Stärken und Schwächen im Lehrstoff liegen und ob die eigenen
auch den benötigten Qualifikationen im angestrebte Studiengang entsprechen. Die
Chancen, die sich für Studierende bieten, sind gleichzeitig auch Potenziale,
die für Hochschullehrende vordergründig sind. Für sie liegt im
(teil-)automatisierte Auswertungsverfahren von E-Tests zusätzlich der Vorteil
der Zeit- und Kostenersparnis (durch Minimierung des Korrekturaufwandes).
Die zweite Seite der E-Assessment-Medaille liegt in dem
erhöhten Arbeitsaufwand für Hochschullehrende bei der Einführung von
elektronischen Tests. Auch fehlen gegenwärtig Support-Strukturen, die
technisch, didaktisch und personell bei der Implementierung unterstützen
(können). Das Schaffen einheitlicher Qualitätsstandards und das Sensibilisieren
der Lehrende für diese ist erst noch in der Entwicklung.[2]
Weiterhin sind die hochschulübergreifenden Kooperation in Bezug auf das
Bereitstellen fachspezifischer Fragepools für E-Tests erst in der Entwicklung
und müssen strukturell verstetigt werden.
Manchmal hakt es allerdings auch innerhalb einer Einrichtung, wenn die
Support-Strukturen nicht kommuniziert sind und Lehrende nicht wissen, wie sie
sich mit den einzelnen Parteien vernetzen können. Darüber hinaus liegt ein
großes Manko zudem in der technischen Ausstattung und Infrastruktur. Noch sind
die gewünschten Merkmale – verlässlich, störungsarm, wartungsarm,
software-unabhängig –im Aufbau.[3]
Auch die Test-Werkzeuge sind in der technischen Entwicklung noch nicht auf dem
Stand, dass sie mit geringem Aufwand weiterentwickelt und angepasst werden
können.
Das größte Hemmnis, vor allem beim Einsatz elektronischer
Klausuren als notenrelevante Abschluss-Prüfung (summativ), liegt jedoch in
rechtlichen Unsicherheiten. Die Verankerung von E-Tests/-Prüfungen in den
Prüfungsordnungen und das Schaffen einheitlicher rechtlicher Rahmenbedingungen
bedarf verschiedenen Instanzen und ist zeitintensiv.
Sind diese Erfordernisse überwunden, sind elektronische
Tests eine gute und zukunftsweisende Möglichkeit Lernfortschritte individueller
überprüfen zu können oder zumindest ein Angebot hierfür zu schaffen. Die
bestehende Hochschullehre kann so um ein Element erweitert werden, so dass den
homogenen Rahmenbedingungen von Studierenden Rechnung getragen wird.
Dass sich die Vielfalt von E-Assessment nicht auf
E-Prüfungen oder –Tests beschränkt, werden wir in der kommenden Woche zeigen:
Im nächsten Post stellen wir die Möglichkeit von Live-Abstimmungen während der
Veranstaltung vor und damit auf eine weitere Form des Einsatzes von
elektronischer Lernstandskontrolle in der Hochschullehre.
Veröffentlicht unter CC BY-SA Lizenz
Digital teachings and learning in an academic context – e-assessment: More advantages than disadvantages or the other way around?
E-Assessment
has a high potential in the following three categories: increasing teaching
quality, improving testing/examination quality and decreasing time for
correcting tests by lecturerers or staff members.[4] At the same time, keywords such as
transparency, fairness and equal opportunities must also be mentioned, which
are keywords with regard to the automated evaluation process and, therefore, also
rated positively by students (a subjective evaluation within grading a test is
not possible). Further positive aspects for the target group of students are for
example, in the area of "examinations on demand", i. e. the
possibility of carrying out electronic tests in self-study independent of time
and location, and not only during the semester - e-tests can also be used for
orientation before the course of study or students, herewith, might also be
able to check about individual strengths and weaknesses and whether one's own
qualifications also correspond to those required in the desired course of
study. The opportunities offered to students are also potentials that
university lecturers see as being of primary importance. For them, the
(partially) automated evaluation procedure of e-tests offers the additional
advantage of time and cost savings (minimization of the correction effort).
The second
side of the e-assessment medal is the increased workload for university
lecturers during the time of introducing electronic tests. Currently, there are
no such support structures that can provide technical, didactic and personnel
support during implementation as needed. Establishing uniform quality standards
and sensitizing lecturers to them is still in development.[5] Furthermore, cooperation between different
institutions of higher education in providing subject-specific question pools
for e-testing needs to be developed as well as structurally embedded. Sometimes
slight problems also occur in one institution when the own support structures
are not communicated and teachers don't know how to contact or network with the
supporting parties. In addition, the technical equipment and infrastructure is
also a major shortcoming. The desired features - reliable, low-interference,
low-maintenance, software-independent - are still under construction.[6] Even the test tools need a technical
development, so that they can be further developed and adapted with little
effort.
However,
the biggest obstacle, especially when using electronic examinations as a final
examination relevant to the grade (summative assessment), lies in legal
uncertainties. The establishment of e-tests/examinations in the examination
regulations and the creation of a uniform legal framework requires various
authorities and is time-consuming.
Once these
requirements have been overcome, electronic tests are a good and
forward-looking way to monitor learning progress more individually, or at least
to create an offer for it. The existing university teaching can thus be
extended by one element so that the homogeneous framework conditions of
students are to be taken into account.
Within the
next post we will show that the variety of e-assessment is not limited to
e-examinations or tests: In the next week's post we will present the
possibility of live voting during the event and thus introduce a further form
of controlling the level of learning via e-assessment in university teaching.
Published under
CC BY-SA License
[1] Riedel,
Möbius (2017): Hürden identifizieren, Potenziale entfalten, Visionen
verwirklichen: Bestandsaufnahme, Unterstützungsbedarfe und Möglichkeiten des
Einsatzes von E-Assessment an Hochschulen. In: 12. Jahrestagung der
Gesellschaft für Hochschulforschung | DIGITALISIERUNG DER HOCHSCHULEN:
FORSCHUNG, LEHRE, ADMINISTRATION. S. 3-4.
[2]
Schulze-Achatz, Riedel (2016): E-Assessment an Hochschulen gemeinsam stärken.
Erfahrungen und Erfordernisse. In: HDS.Journal – 2016,1. S. 15-18.
[3] Ebd. S. 17.
[4] Riedel, Möbius (2017): Identifying
hurdles, unlocking potential, realising visions: stocktaking, support needs and
opportunities for the use of e-assessment at universities. In: 12th Annual
Conference of the Society for Higher Education Research | DIGITALIZATION OF
UNIVERSITY: RESEARCH, TEACHING, ADMINISTRATION. p. 3-4.
[5] Schulze-Achatz, Riedel (2016):
Strengthening e-assessment at universities together. Experience and
requirements. In: HDS Journal - 2016,1st Issue. p. 15-18.
[6] ibid. p. 17.