Let´s start this series with a short intro about what we define as academic learning and teachings supported by media? What is the aim of using digital media in this context? This post is focussing also on the importance of emphasising that as there exist so many degrees and programmes there won´t be THE one and only solution for using digital media within an academic context.
Beginnen wir die Themenreihe mit einer kurzen Einführung –
Was ist gemeint, wenn von medien-gestütztem Lehren und Lernen gesprochen
wird? Allgemein bieten Medien die
Möglichkeit Informationen zu vermitteln bzw. Inhalte zu transportieren. Im
Gegensatz zu „traditionellen“ Medien (bspw. Texte, Präsentationen, Grafiken,
Videos und Audio-Dateien) bürgen digitale Medien ein breiteres
Einsatzpotenzial. So können zum Beispiel die folgenden vier Punkte unterstützt
werden:
Individualisierung innerhalb des Studiums: Lehrveranstaltungen können von den Studierenden zeit- und
ortsunabhängig vor- bzw. nachbereitet, Wissen kann erworben und vertieft
werden. Dieses Selbststudium kann unterstützt werden durch Texte, Videos oder
Präsentationen, deren Urheber bzw. Quelle nicht immer der/die Lehrende selbst
sein muss – Open Educational Resources (OER), freie Bildungsressourcen, bieten
eine sehr gute Möglichkeit die heterogenen Rahmenbedingungen der Studierenden
einzufangen. OER werden in der kommenden Woche detaillierter thematisiert.
Aktives Lernen mit Feedback: Um bei der individuellen Wissenskonstruktion zu unterstützen
und Feedback zum aktuellen Lernstand zu geben kann bspw. durch zusätzlich (automatisiert auswertbare)
Übungsangebote realisiert werden. Ebenso können Live-Abstimmungen,
Audience-Respond-Systemen (ARS), á la Wer-wird-Millionär, in der
Lehrveranstaltung zeigen, welche Inhalte verstanden wurden und vorauf
vertiefender eingegangen werden kann. Einsatzszenarien und Tools folgen.
Fördern von sozialem Lernen in Gruppen: Vor allem eignen sich Wikis, Foren und Blogs als Plattformen
des Wissens- und Lernaustauschs, zur Dokumentation und anschließenden
Diskussion von Lernergebnissen. Genutzt werden kann hierbei die bereits
verankerte Social Media-Komponente, die Studierende gegenwärtig (all-)täglich
praktizieren und an deren Nutzung sie bereits gewöhnt sind.
Verstärkung von Studierendenzentrierung und
Kompetenzorientierung: Die unterschiedlichen Voraussetzungen und Rahmenbedingungen
der Studierenden werden durch den Einsatz digitaler Medien aufgefangen und
ihnen können, trotz hoher Studierendenzahlen, adäquate Voraussetzungen zum
Wissenserwerb, dessen Vertiefung und individueller Überprüfung gegeben werden.
Der Plausibilität der genannten Potenziale digitaler Medien
in der Hochschullehre steht meist der Lehrende mit einem Fragezeichen gegenüber
- Welche Methoden und Tools können in den eigenen Veranstaltungen angewendet
und welche dürfen überhaupt verwendet werden, ausgehend von Prüfungs- und
Studienordnungen?
Bei der Lösung solcher Fragen möchten wir Sie natürlich sehr
gerne unterstützen. Wichtig ist jedoch auch zu betonen, dass es durch die
verschiedenen Anforderungen der einzelnen Studiengänge kein Patentrezept gibt.
Tauschen Sie sich am Anfang mit Kolleginnen und Kollegen aus. Viele haben schon
Erfahrungen mit digitaler Lehre gemacht und Sie werden während der Gespräche
merken, wie vielfältig die Einsatzmöglichkeiten sind.
Darüber hinaus beginnen Sie am besten mit kleinen Schritten!
Einfache Szenarien haben oftmals große Wirkung: Nutzen Sie alternative Tools–
verwenden Sie z.B. Prezi statt PowerPoint, um Inhalte anders zu
präsentieren. Oder versuchen Sie Gimp ,
um Bilder und Grafiken zu bearbeiten. Auch können Sie Folien, Skripte,
Linklisten und Literatursammlungen vor den einzelnen Veranstaltungen in das an
Ihrer Hochschule zentral genutzte Lernmanagementsystem hochladen (bspw. OPAL).
Studierende bekommen bei Immatrikulation einen Zugang und können die
Materialien so ganz leicht herunterladen und um eigene Aufzeichnungen/Notizen
ergänzen.
Erste Einblicke in OPAL können Sie in den Schulungen des E-LearningSupports des Medienzentrums erhalten.
Erste Einblicke in OPAL können Sie in den Schulungen des E-LearningSupports des Medienzentrums erhalten.
Digital teachings and learning in an academic context – a short introduction or what are we speaking about?
Let´s start
this series with a short intro about what we define as academic learning and
teachings supported by media? In general, media gives the opportunity to inform
about and to transport content. Within this context digital media have a broad
potential of use compared to the traditional ones, e.g. texts, presentations,
graphics, videos and audio files. Additionally,
digital media might support the following:
Being
able to study individually: Students
are able to study independently from time and location as well as to have the
opportunity to achieve knowledge in an individual way as well as to deepen and
to revise it. This can be supported by texts, videos or presentations, which
source doesn´t necessarily need to be the teacher him-/herself. Open
Educational Resources (OER) give a good repository to capture and support the
individual learning process of students. Next week we will go into OER more
deeply.
Active
learning through feedback: To support
the different individual ways of learning as well as to give students a
feedback can be realised e.g. by using (automatically evaluated) tests. Also
audience respond systems (ARS) can be implemented. Herewith, teachers have a
direct feedback within their lecture regarding which contents the students have
understood and which need to be revised again. Scenarios of usage and tools
will follow within the next weeks.
Support
learning in social groups: Wikis,
boards and blogs are providing a very good opportunity for students to chat and
discuss about the content of lectures and to document their learning process.
As this social media component is used within the students every day’s life, it
can easily be transformed into academic context.
Focussing
on the student as well as on his/her individual qualifications: Digital
media are a way to assist students with what they need for their best way of a
successfully study as well as to deepen and test their achieved knowledge
besides all individual requirements and circumstances.
As good and
as easy as this sounds – using digital media within the academic context often
starts with a big (invisible) question mark in the head of the teacher: Which
methods and tools can I use and which am I allowed to use, regarding study and
examination regulations?
We would be
happy to solve these problems together with you – contact us for any help. But
it is also important to emphasise that as there exist so many degrees and
programmes there won´t be THE one and only solution. You might have a talk with
your colleagues who have already implemented digital media within their lecture
and you will see there is a big amount of different experiences and scenarios.
Besides
that, you might start little with a big impact! Try to use alternative tools,
e.g. use Prezi instead of PowerPoint for a new way of presenting.
Or try Gimp to work on and highlight your graphics and pictures.
Additionally, sheets, slides, documents as well as lists of links and
references can be uploaded into the learning management system that is
centrally used within your academic institution (e.g. OPAL). Students already
have an account and are able to easily download all documents and make
additional notes as well as to revise the lecture.
For any
further assistance with regard to OPAL please be so kind and get in contactwith our E-Learning support. Within the offered OPAL courses you will get a
first intro in this learning management system and its possibilities.